„Mă iubește, nu mă iubește…” – o meditație ludică despre zbaterile sufletului la început de iubire

Ca o petală smulsă cu delicatețe de pe corola unei margarete, așa se duce și rațiunea în fața primilor fiori ai dragostei. Fiecare frunză răpită de pe floarea sentimentelor nu este decât o incantație pe buzele celui ce încă nu știe: mă iubește… nu mă iubește… — și tot așa, într-un ciclu de speranță și îndoială ce pătrunde până în adâncurile inimii neînvățate încă cu simțirile aprinse ale pasiunii.

Pentru că da, începutul unei povești de dragoste este un teritoriu incert, un tărâm magic și în același timp înfricoșător, unde orice cuvânt capătă greutatea unei sentințe, iar orice tăcere poate deveni un hău în care se prăbușesc iluzii abia înmugurite. Lipsa de experiență în ale amorului nu este doar o carență, ci uneori o binecuvântare mascată — căci ce este mai frumos decât sinceritatea crudă a unui suflet ce iubește pentru prima oară? Platon, în dialogurile sale, ne învață că iubirea este o formă de amintire a sufletului, un dor ancestral după cealaltă jumătate pierdută la începutul cosmosului. Iar acest dor, odată trezit, este asemenea unei febre ușor erotice, ușor mistice, ce naște gesturi stângace și priviri care evită fix ceea ce doresc să întâlnească.

O mână ce se retrage prea repede, un mesaj scris și șters de zece ori, o zbatere între a spune îmi place de tine și a aștepta ca celălalt să rostească primul — toate acestea sunt simptomele unui suflet înfierbântat de nesiguranța începutului. La începutul dragostei, nimeni nu este expert. Chiar și cei care s-au jucat de-a Cupidon de zeci de ori rătăcesc în ceața acestei confuzii dulci. Inima, spune poetul latin Ovidiu în Ars Amatoria, trebuie educată în iubire, dar cuvintele lui nu sunt dogme, ci sugestii cu finețe, menite să-l transforme pe amator în amator rafinat, nu în cinic. Pentru că iubirea, chiar și atunci când doare, are nevoie de un strop de naivitate pentru a rămâne vie.

Așadar, ce reguli, ce legi nescrise ar putea ghida pe cei ce, în zori de relație, se întreabă tremurând: mă iubește, nu mă iubește…? Îți voi oferi un florilegiu de sugestii — nu reguli rigide, ci sfaturi ce-și au izvorul în observația fină a inimii umane:

1. „Fii autentic, chiar dacă autenticitatea ta tremură“. Sufletele novice în iubire tind să mimeze siguranța, dar nimic nu e mai atrăgător decât sinceritatea vulnerabilă. Așa cum Narcis s-a îndrăgostit de propria reflexie, omul modern se teme de a arăta că este atins de emoție. Și totuși, cei ce recunosc că nu știu, că sunt temători, cuceresc nu prin perfecțiune, ci prin vibrația sinceră a incertitudinii lor.

2. „Ascultă mai mult decât întrebi”. Adesea, cei neexperimentați vor să știe tot: ce simte celălalt, ce va urma, cum va fi. Dar dragostea nu se construiește pe anchete, ci pe ecouri. Lasă vorbele să curgă, privește gesturile, ascultă pauzele — acolo se află răspunsurile mai clare decât în orice declarație bombastică.

3. „Învață ritmul celuilalt fără a-l imita”. Dacă unul dansează tango și celălalt vals, nu-i nevoie de sincronizare perfectă din prima. Dar o bună iubire se naște din adaptare, nu din mimetism. Descoperă-i ritmul interior, obiceiurile mărunte, ușile prin care intră și ferestrele prin care visează.

4. „Fii jucăuș, dar nu frivol”. Ludicul este un condiment esențial în primele etape ale dragostei. Un zâmbet cu tâlc, o replică dublu tăiată, o întârziere calculată… dar toate acestea să fie firești, nu strategii. Dragostea nu este șah. Mai degrabă, e o piesă de teatru improvizată, unde replicile bune vin doar dacă simți cu adevărat.

5. „Nu cere răspunsuri absolute la întrebări nedefinite”. Când spui „mă iubește?” prea devreme, trădezi dorința unei certitudini pe care celălalt poate nici n-a apucat s-o simtă în sine. Iubirea nu e un contract notarial, ci un suspin. Nu se măsoară, se trăiește.

6. „Învață să pierzi cu eleganță”. Nu orice început duce spre un apogeu. Uneori floarea rămâne cu o petală în minus, și inima — cu o rană discretă. Dar și aceste începuturi ratate sunt lecții, și deseori tocmai din ele se plămădește rafinamentul unui viitor amorez desăvârșit.

Însă, în toată această ecuație, poate cea mai frumoasă idee este aceea că lipsă de experiență este însăși poezia începutului. Cei care iubesc pentru prima oară, sau ca pentru prima oară, poartă cu ei un aer de sfințenie copilăroasă, de beatitudine nedeslușită, cum o spune și Sappho în frânturile ei de dor: „pare-mi-se zeu acel ce stă în fața ta și te ascultă cum râzi”. Și atunci, poate că întrebarea mă iubește, nu mă iubește nu cere un răspuns, ci o așteptare. O contemplație. Un dans. Iar când răspunsul vine, el nu e rostit — se întâmplă. Ca o atingere. Ca o privire care nu fuge. Ca un „rămâi” spus prin simplul fapt că nimeni nu pleacă.

Deci rupe o petală și zâmbește: poate ești la începutul unei epoci, poate e doar un preludiu. Dar cât timp întrebi, înseamnă că încă trăiești iubirea. Și iubirea, ca vinul vechi și greu, trebuie gustată lent, cu reverență.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here