Macarena cu explicații, căci se pare că-i nevoie (din păcate)

Atunci când una dintre problemele grave ale societății sunt abordate „altfel”, inevitabil, publicul se împarte în două tabere și începe să combată (e netul plin de păreri pro și contra, de extrapolări și de bătut câmpii pe lângă subiect), dar asta nu poate fi decât de bine pentru că mesajul se transmite cu viteza luminii, iar publicitatea este asigurată fără niciun efort financiar. Desigur, poate fi la mijloc și o mică strategie de piață, mizând pe modul în care sentimentele vor fi răscolite, atinse, mângâiate sau jignite, dar dincolo de asta rămâne mesajul – ce-i drept, ambalat într-un limbaj intenționat licențios – însă e tot ceea ce contează, căci nu face decât să spună lucrurilor pe nume și să pună degetul pe rană. Că putea s-o facă fără să apeleze la vulgarități, e adevărat, dar ar mai fi stârnit atâta vâlvă? Ar mai fi aprins spiritele? Ar mai fi atras atenția asupra problemei? S-ar mai fi revoltat „Mirel” că o femeie îi vorbește „pe limba lui” și-l tratează „de la egal”, dând cărțile pe față și punând pe tapet adevăruri grele, dureroase și, din păcate, perfect valabile, chit că suntem în secolul 21 într-o țară „civilizată”? Sau, mă scuzați, numai bărbații „are” voie la libertatea de exprimare? „Cum să vorbești urât? Erika, ești domnișoară!” Ah, ce ne mai place dublul standard cu glazură de ipocrizie!

Desigur, știți deja la ce mă refer, e vorba de „Macarena”, noua melodie a cântăreței Erika Isac (23 de ani) de care probabil nu ați auzit până azi. Irelevant. Important este că acum o auziți: „Dați mereu vina pe victime, ca idioții…”.

Pe scurt, piesa este un manifest împotriva agresiunilor și nedreptăților la care încă sunt supuse femeile în societatea așa-zis modernă de către bărbații care ridică doar pretenții, auto-erijându-se în stăpânii și judecătorii acestora, împotriva obiectificării femeii, dar și împotriva pericolului ce încă le paște pe femei, indiferent de oră, loc, vârstă sau modul în care acestea arată: Dacă nu erau bărbații, cine vă proteja?” „Să ne protejeze de cine?”, exact în pwla mea.”

Acum, e „normal” ca toți cei ce se identifică în persona lui „Mirel din Turnul Măgurele” să sară de c*c în sus și să vomite inepții (adică să facă fix ce zice Erika că fac) și să nu fie de acord cu mesajul, că, de, cui îi convine adevărul despre propriile mizerii? Le-aș propune acestora exact acel joc de imaginație sugerat și-n melodie, cum ar fi ca fiica lor să aibă de-a face cu oameni ca ei?

Și, desigur, la fel de normal este ca „mimozele de internet” să se oripileze vai, vai de ochii lumii, de parcă ar fi inventat fata asta trap-ul și înjurătura. Lăsați, vă rog…

„Macarena” a fost lansată chiar de Valentine’s Day și o puteți viziona aici:

Acum, după ce ați văzut-o – și sper că nu doar o dată -, cu siguranță că ați remarcat și videoclipul a cărui puternică simbolistică face un contrast asurzitor cu limbajul, dar merge mână în mână cu mesajul. Tot așa, pe scurt, „The Maiden” Domnișoara „mânuită” de societate prin standardele de frumusețe impuse încă de la naștere prin goliciune și cozile enorm de lungi (un fel de sfori ca la teatru de păpuși) devine „The Mother” Femeia tratată ca un obiect (păpușă gonflabilă) și apoi „The Crone” – matroana, bătrâna clanului care perpetuează inconștient aceleași prejudecăți și standarde în rândul tinerei generații – ea este îmbrăcată (de altfel, sigura) și le învață pe tinere să-și împletească cozile. Gestul final – când dă drumul împletiturii reprezintă gestul de revoltă, de eliberare, ruperea lanului generațional, manifestul prin care femeile își revendică dreptul de a fi tratate ca ființe umane, „fără probleme”.

Desigur, și „afară” s-au mai făcut și văzut clipuri similare și poate că nu toate elementele acestui manifest sunt originale 100%, dar ne tot mănâncă undeva să ne agățăm de detalii, doar ca să bagatelizăm, în continuare, faptul că numeroși români cred cu sinceritate de primată că violul nu este așa de grav și că unele femei „și-o cer”, nu credeți?

Până la urmă, vestea bună este că noua generație are „tupeul” să sună lucrurilor pe nume într-o formă care nu a lăsat pe nimeni indiferent. Și dacă „The Crone” a dat drumul cozilor, poate că nici „The Maiden, de acum încolo, nu va mai fi nevoită să apară dezbrăcată…

2 COMENTARII

  1. Neajunsul piesei este că e prea scurtă, ține doar două minute jumate. Ideea merita dezvoltată cel puțin pînă la o durată de cinci minute și încă cel puțin două strofe, în care să se și întîmple ceva, iar refrenul să capete sensul care, în stadiul actual, a devenit doar un mesaj neînțeles, pseudo-timid, deci vulnerabil la dinozauri. Nu strica să se audă și vocea personajului Mirel, nu strica chiar un vocabular și mai vulgar.
    Publicul ar fi fost posedat erotic total, satisfăcut, nu doar amăgit cu amintirea unei pagini din Playboy, zărită cu coada ochiului în trecere în vitrina unui chioșc de ziare. Artista are potențial, lumea asta e, nu alta, textul și cuvintele sînt pronunțate mai clar și mai coerent decît propozițiile lui Ciutacu.
    Erika s-a abținut mult, iar românii, prin urmare, din păcate, ca de obicei etc, și-au cedat din nou curajul complexelor, în loc să și-l asume.
    Noi sîntem finuți, spunem și scriem wtf, nu cum se vorbește în filmele americane cu ce pula mea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here